תחל שנה וברכותיה. עם עצות רבי נחמן מברסלב.

על הקורס
סילבוס
על המרצה
תגובות
קטעי צפייה

לומדים לחיות חגים – קורס מרענן מתורת רבי נחמן מברסלב

המכללה הוירטואלית לחיים מזמינה אתכם להצטרף לקורס החדש של "לומדים לחיות חגים" עם הרב ארז משה דורון, מתלמידיו המוכרים של רבי נחמן מברסלב 

בדור האחרון הפכה משנתו של רבי נחמן לאקטואלית וחובקת עולם, זמינה ומזמינה לחיבור מחודש ונעים על מרכיבי היהדות העתיקים והטובים.

 

מיהו רבי נחמן מברסלב ומהי שיטתו?

בתוך הנוף האנושי של מנהיגים חסידיים באוקראינה שלפני 200 שנה התבלט רבי נחמן מברסלב במעלתו, ביצירתיות שלו ובראייתו למרחקים.
רבי נחמן דיבר על תקווה גדולה המזומנת לכל אדם, יהיה מי שיהיה, עבר מה שעבר, אם רק יאמין בטוב למרות גלי היאוש המתנפצים עליו.

הוא הפך את הקשר עם הבורא לזמין, אישי ואינטימי, באופן כזה, שכל אחד יוכל לחזור ולהרגיש אהוב, רצוי ובעל ערך בעולמו.


רבי נחמן לא היה רק מנהיג מקומי של עדת חסידים בבית מדרש אוקראיני. בשורתו הייתה מכוונת אלינו ולדורנו לא פחות מאשר לחסידיו בחייו. שיטתו כובשת ומנחמת רבבות בני אדם מכל הסוגים, בכל העולם, היום יותר מאי פעם.


רבי נחמן לא מינה לו יורש. הוא הסמיך רק את רבי נתן תלמידו לבאר את דבריו. כמו רבי נתן, תלמידיו של רבי נחמן אינם מוסיפים על שיטתו או משנים אותה. הם ניזונים מאותו מקור טהור ומעבירים אותו בדייקנות, מדור לדור. אין הם אלא כלים, שאין להם מעצמם כלום, כי אם דברי רבם.

מבין תלמידי רבי נחמן המוכרים בדורנו, הרב ארז משה דורון, תלמיד של הרב החסיד רבי יעקב מאיר שכטר, ר"מ בישיבת "שער השמיים" ללימוד תורת הנגלה והנסתר, שכתב הסכמות חמות ונלהבות לפעילותו ולמרבית ספריו.

 

על מנחה הקורס – הרב ארז משה דורון

הרב ארז משה דורון (יליד 62) נולד בחיפה. בתיכון למד ב"בליך" ברמת חן ובגיל 16 עבר לפנימיית הנוער "הדסים". לקראת סוף שירותו הצבאי חזר בתשובה ולאחר השחרור עבר ללמוד בישיבת ברסלב "אור הנצח". מאז הוא לומד ומלמד תורה, בפרט את משנתו של רבי נחמן מברסלב.

מנחה סדנאות בארץ ובעולם, יועץ אישי וזוגי וסופר פורה ומוכר.

ספריו מתורגמים לכמה שפות ונקראים בקרב רבים בארץ ובעולם.

איך בנוי הקורס?

הקורס בנוי מחמישה שיעורים קצרים ומרעננים. כ 25 דקות לשיעור.

נושאי השיעורים: אלול. תשובה. ראש השנה כיפור וסוכות.

בכל שיעור סוקר הרב ארז משה דורון בצורה בהירה ושיטתית עקרון מרכזי אחד במשנת רבי נחמן, המאירה כל חג ומועד באור חם, ברור, חי ומחיה, והופך לעצה שימושית ופשוטה, שמוסיפה צבע ורעננות לחגים ולמועדים הבאים עלינו לטובה.

 

1

אלול וימי תשובה - אין כמו מקלחת טובה

כל אחד מאתנו נוהג להתקלח בסוף יום עבודה. אתה נכנס למקלחת אתה ויוצא רענן ומבושם. נעים לך. זו תשובה.

לא כמו שהיצר הרע רוצה לתאר לנו, תשובה איננה רגשות אשמה, לחץ ופחד. כשאדם בלחץ הוא ננעל, כשאדם בפחד הוא נסגר. ואנחנו רוצים להיפתח אל ה', להתקרב ולא להתרחק.

למה אנחנו מיואשים ממושג התשובה? כי נדמה לנו שמצפים מאיתנו ללחיצת כפתור. "תהיה בן אדם. תיקח אחריות. מעכשיו תשתנה. תעשה מהפכה"! אבל לרבי נחמן יש בשורה משמחת לגבי מהפכות בחיים: לא רק שלא תצליח, אלא שזה גם לא נדרש ממך.

נכון, צריך להתקדם, אבל בשביל להתקדם אני צריך לפני הכל לראות איפה אני נמצא ומה נדרש ממני. אני צריך להתקדם בקצב שלי אל היעדים שלי. לא לחקות ולא להתחרות עם אף אחד ולא לנסות להוכיח שום דבר לאף אחד. לראות איפה אני זה דבר מאוד אישי ופרטי. זה לעמוד מול השם יתברך ולשאול את עצמי: איפה אני יכול להתקדם באופן כזה שישמח אותי ולא ידרוש ממני מאמץ קיצוני ומוגזם. וכל זה, הוא תהליך אישי ונעים, מרגש ומשמח.

2

ראש השנה - איזה חסד יש ביום הדין

העולם נברא במידת הדין וביום הדין מתעורר הדין הזה מחדש. אנחנו לא מתנגדים לדין. אנחנו בעד צדק ומשפט, יושר וחוקים. אבל אנחנו מבקשים, כמו בבריאת העולם, לשתף את מידת הרחמים. "להמתיק את הדין", שלא יהיה חלילה דין קשה ואכזרי. שלא יהיו צרות ולא יהיה צער.

איך ממתיקים את הדין?

בימים האלו, בהם מתעורר הדין, הוא מתעורר גם בנו. משום כך אלו הם ימים מועדים לכעס ורוגז, הקפדה ומילים קשות.

המתקת הדין מעלינו מתחילה בהמתקת הדין בתוכנו. תשומת לב מיוחדת לא לתת לדין ולרוגז שלנו לפרוץ ולפגוע חלילה, לא לשפוט לחומרה את מה שאנחנו רואים ועוברים. לדון לכף זכות, לעורר רחמים.

וכמה רווח מובטח לנו: "אמר רבא: כל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו, שנאמר (מיכה ז') "נושא עוון ועובר על פשע". למי (הקדוש ברוך הוא) נושא עוון? למי שהוא עובר על פשע" ובאר רש"י: "מעביר על מדותיו- שאינו מדקדק למדוד מדה כנגד מדה למצערין אותו, אלא מניח מדותיו והולך לו. מעבירין לו על כל פשעיו - אין מדת הדין מדקדקת אחריהן (אחר פשעיו), אלא מניחתן והולכת".

3

יום הכיפורים - מעשה במטאטא ודוב

החפץ חיים אמר: העולם אומרים שתשובה זה דוב ואני אומר שתשובה זה מטאטא. מה הבדל בין דוב למטאטא? דוב זה דבר מפחיד. הוא יכול להרוג אותך. כשרואים דוב לא חושבים הרבה. ישר בורחים.

מטאטא זה כלי. מאד ענייני. אם יש לכלוך לוקחים אותו ומנקים. זה הכל. אין פה שום רגשות קשים.

אף אחד לא מרגיש רגשות אשמה או נתקף פחד אם הוא מגלה לכלוך בבית. לוקחים מטאטא ומנקים. ואם יש משהו יותר רציני זורקים לפח. אף אחד גם לא מתפלא שלמחרת שוב יש לכלוך. זו דרך העולם. מתלכלך. מנקים. זה פעולה מאד עניינית.

התורה אומרת שיש מצוות תשובה. היא לא מייחסת לזה את הרגשות שהיצר הרע מייחס לזה. פחד. תסכול. יאוש. כבר עשיתי תשובה וזה לא עזר. התורה לא אומרת שתשובה תלויה במה שהיה או לא היה. זו מצווה תמידית לראות מה מלוכלך ולנקות. גם אם יהיה שוב לכלוך אני קיימתי את המצווה וכעת התורה מצווה אותי שוב לקיים אותה. מה שהיה או מה שנדמה לי שיהיה זה לא קשור לעובדה שכעת יש לי אפשרות לקיים את המצווה.

זה נקרא מטאטא.

4

סוכות - אנחנו לא לבד

"חרותנו", חג השבועות "זמן מתן תורתנו" וחג הסוכות - "זמן שמחתנו".

ובמה התייחד חג הסוכות שזכה לתואר "זמן שמחתנו"? הלא גם בשאר החגים קיים הצווי "ושמחת בחגך" (דברים ט"ז י"ד)?

יש דרגות בשמחה. יש שמחה של שחרור מעבדות – יציאת מצריים. יש שמחה של היותנו לעם סגולה – מתן תורה. ויש שמחה גדולה מן הכל – אנחנו מתחת לכנפי השם יתברך. בכל מקום ובכל זמן הגן ומגן עלינו, משגיח ושומר אותנו ואת כל אשר לנו.

ההרגשה הזאת, שאנחנו לא לבד, שרואים אותנו, אוהבים אותנו, למישהו אכפת מאתנו ומכל מה שקורה לנו – זו היא ההרגשה הכי חשובה לנו. בחג הסוכות אנחנו נכנסים למקום המוגן ביותר בעולם – מתחת לכנפי השם יתברך. ואם אנחנו מתחת לכנפיו, גם כמה עלים יספיקו. איש לא יגע בנו לרעה. לכל אחד משלשת הרגלים נתנו חז"ל שם אחר. חג הפסח נקרא "זמן

ובחסד השם, שולח לנו אל תוך סוכתנו את שליחיו הנאמנים, ללוות אותנו ולהדריך את חיינו – הלא הם שבעת הרועים, הצדיקים הנאמנים. שוב אין אנו בודדים.

5

נטילת לולב - תתחבר. תתעורר.

כשאנחנו מתחברים אל השם יתברך, כשאנחנו מכניסים לסוכתנו ולחיינו את שבעת הרועים, אנחנו מגלים מי אנחנו באמת. עם ישראל. אנחנו לא בודדים כי יש לנו גם אחד את השני. בנטילת ארבעה מינים שבלולב מתגלה, שכל יהודי שבעולם, יהיה מי שיהיה, באיזה מצב ומדרגה שיהיה, אנחנו קשורים ומאוחדים, אוהבים ואהובים.

בנטילת לולב ומיניו, האגודים וקשורים ומאוחדים, בנענועים הקדושים שאנו מנענעים, אנחנו משדרים מסר עמוק לכל קצווי תבל, למעלה ומלטה ולכל רוחות השמיים. אנחנו מודיעים לכל יהודי שבעולם, למעלה ולמטה ובכל מקום בתבל: אנחנו איתך. מחוברים, תתחבר גם אתה. אנחנו מתעוררים מהבדידות. תתעורר גם אתה. אתה לא לבד.

השם איתך, הצדיקים לצידך, כל היהודים שבעולם הם אחיך וחלק ממך.

הרב ארז משה דורון

הרב ארז משה דורון, מבין תלמידי רבי נחמן מברסלב המפורסמים בדורנו, תלמיד של הרב החסיד רבי יעקב מאיר שכטר, ר"מ בישיבת "שער השמיים" ללימוד תורת הנגלה והנסתר, שכתב הסכמות חמות ונלהבות לפעילותו ולמרבית ספריו. הרב ארז משה דורון (יליד 62') נולד בחיפה. הוא בנו של הסופר והעיתונאי עמי דור-און.

בתיכון למד ב"בליך" ברמת חן ובגיל 16 עבר לפנימיית הנוער "הדסים". לקראת סוף שירותו הצבאי הסדיר (1985) חזר בתשובה ולאחר השחרור עבר ללמוד בישיבת ברסלב "אור הנצח".

הרב הוא מרצה מבוקש ומנחה סדנאות בארץ ובעולם. הוציא לאור למעלה מ-30 ספרים בנושאים מגוונים, חלקם תורגמו לכמה שפות. מתגורר בישוב יד בנימין. נשוי ואב לשניים.

הרב ארז משה דורון

תחל שנה וברכותיה. עם עצות רבי נחמן מברסלב.

₪99
לרכישה מאובטחת במחיר מבצע
הוספה למועדפים שלי
כל שיעור כ-60 דק’

קורסים נוספים שעשויים לעניין אותך

עוצמת הטוב - ע"פ רבי נחמן מברסלב

דרכים להעצמה על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב

הרב ארז משה דורון | 15 שיעורים | ₪ 350

עוצמת הטוב - ע"פ רבי נחמן מברסלב

דרכים להעצמה על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב

לסילבוס והרשמה

מדיטציה יהודית הדרך ליצירת מודעות ושינוי פנימי

הדרך להגיע להתבוננות פנימית, לרגיעה ולחוויה עוצמתית של החיים

אסף פלג | 18 שיעורים | ₪ 400

מדיטציה יהודית הדרך ליצירת מודעות ושינוי פנימי

הדרך להגיע להתבוננות פנימית, לרגיעה ולחוויה עוצמתית של החיים

לסילבוס והרשמה
עכשיו במבצע

קהילה לומדת -"העבודה ביירון קייטי"

לאהוב את מה שיש עם שולי שריג

שולמית שריג | 5 שיעורים | ₪ 300

קהילה לומדת -"העבודה ביירון קייטי"

לאהוב את מה שיש עם שולי שריג

לסילבוס והרשמה