הדרך המאירה שלי להצלחה לאור ה-NLP
מעצבים לעצמכם את המציאות – הקורס החדש לשיטת NLP
המכללה הוירטואלית לחיים מזמינה אתכם להצטרף לקורס החדש של "NLP לחיים" עם המאסטר- טריינר הרב רן שריד
בעשור האחרון שיטת ה-NLP הפכה להיות מוכרת יותר ויותר בארץ ובעולם. הודות לעשרות יתרונות ותועלות ברורים שהוכיחו את עצמם, שיטת NLP משולבת כיום בתחומי הדרכה ויעוץ רבים ולטיפול במגוון תחומים, החל מריפוי מפוביות ואובססיות ועד להענקת כלים לבעלי עסקים ולאנשים המחפשים זוגיות בריאה.
העקרונות של שיטת ה-NLP מונגשים בצורה כזאת שכל אחד יכול ליישם אותם בחייו האישיים אחרי לימוד ותרגול נכונים, וזאת הסיבה שבחרנו לבנות את הקורס "מעצבים לעצמכם את המציאות בשיטת NLP" כקורס אינטרנטי, חי ואינטרקאטיבי.
מה היא שיטת NLP?
ראשי התיבות של NLP הם:
Neuro – המייצג את החלק הניורולוגי, שמסביר את כל מה שקורה לנו בגוף ובמוח.
Linguistic – השפה שלנו וכיצד היא מבטאת את המחשבות שלנו ואת התקשורת שלנו עם אחרים ועם עצמנו.
Programing – ה"תכנות" – דפוסי ההתנהגות, ההרגלים והחשיבה שלנו.
כפי שאפשר להבין מכך, מטרת ה-NLP היא להעניק לנו מגוון טכניקות ומיומנויות שיעזרו לנו להשפיע ולשנות את המחשבות, ההתנהגויות והרגשות שלנו, דרך שינוי של הרגלים ודפוסים שעל פיהם אנחנו פועלים בצורה אוטומטית. לאחר שנקבל את הכלים לעשות זאת, נוכל לשלוט במחשבות ובפעולות ולרתום אותן להשגת המטרות הרצויות עבורנו במגוון יעדים, למשל שינוי דפוסי התנהגות וערכים נוקשים ומגבילים וטיפול בבעיות ספציפיות כגון: אלרגיות, טראומות, פוביות, בעיות תעסוקה, זוגיות וכדומה. כמו כן השיטה פועלת להשגת תקשורת טובה יותר בינינו לבין עצמנו ובינינו לבין הזולת ומאפשרת ראייה רחבה ומכילה יותר של העולם בו אנו חיים.
ההיסטוריה של השיטה
השיטה פותחה בארצות הברית בשנות ה-70 של המאה ה-20 על ידי ריצ'רד בנדלר ופרופסור ג'ון גרינדר. השניים ניסו לפצח את חידת המצוינות האנושית דרך בדיקה מדוקדקת של המטפלים אשר נחשבו למומחים בתחומם באותם ימים, בהם ד”ר מילטון אריקסון, פסיכיאטר ופסיכולוג אמריקאי, אבי גישות ההיפנותרפיה המודרנית שידוע גם כמפתח גישת האסטרטגיה קצרת המועד ו-וירג’יניה סטיר, עובדת סוציאלית ופסיכיאטרית ומומחית בעלת שם בינלאומי לטיפול משפחתי. מהתצפיות הרבות באנשים אלו, יצרו בנדלר וגרינדר גישה חדשנית וקלה ללימוד, המביאה לתוצאות מרשימות בזמן קצר.
בשנים שעברו מאז התפתחה שיטת NLP והשתכללה, וכיום היא נחשבת לשיטה המביאה תוצאות מדויקות בזמן קצר יחסית. לכן עקרונותיה נחשבים ליעילים בתחומי העסקים, ספורט, זוגיות ומשא ומתן.
מה קורה לאנשים שלומדים NLP?
- עוברים תהליך של התפתחות והגשמה עצמית
- יודעים איך להתמודד עם משברים ועם טראומות
- יש להם כלים להשתחרר ממחסומים
- יוצרים מערכות יחסים משמעותיות עם הסביבה
- עוזרים, מטפלים ומעבירים תהליכים אנשים אחרים
- מציבים לעצמם מטרות ומשיגים אותן
*הקורס הינו הקלטות מתוך שידורים חיים שהתקיימו בעבר
מפגש ראשון: מהו ה-NLP? כיצד הוא פועל ומשפיע עלינו?
1. נלמד את הרקע להתפתחות השיטה.
2. ניעזר במשל תכנות המחשב כדי להבין כיצד המוח שלנו פועל ומקדם או מעכב אותנו.
3. נבין לעומק את חשיבות השפה שאנו מדברים בה
4. נבין את תפיסת היסוד של הנל"פ: "הכול פריק".
5. נתרגל את הכלי הבסיסי להשפעה יומיומית: מנטרות מול המראה! והרגל אחד
מפגש שני: אין הדבר תלוי אלא בי – התשתית של עולם האימון
1. נדבר על בעיית השורש שמייצרת את כל הבעיות: מיקוד שליטה חיצוני.
2. נדון על השאלה: מהי בחירה? כיצד ניתן לבחור במציאות מוגבלת?
3. נכיר שלוש רמות מציאות בסיסיות הלקוחות מעולם האימון היהודי: "עולם, שנה, נפש".
4. לפי הרמות הללו נכיר בעובדה שהנפש לעולם חופשית וממנה ניתן וחובה לשנות.
5. נתרגל תרגיל מעצים: "לבחור תמיד – במעשה או ברגש". נכיר גם את מעגל הבחירה של סטיבן קובי.
6. נתחייב לבחירה מתמדת ביום יום בהחלטה מול המראה.
מפגש שלישי: להיות אומן בשאלת שאלות (1)
1. נכיר בהיכרות ראשונית את "מודל התקשורת" – צורת הקליטה שלנו את המציאות והתגובה שלנו אליה.
2. נבין לעומק את המעלות והחסרונות שיש באופן ההבנה שלנו את המציאות.
3. נבין לעומק את הנחת היסוד של הנל"פ לא לחפש אמת אלא תועלת ואפקטיביות.
4. נגייס את אמנות שאלת השאלות כדי "לתקן" את ההבנות שמגבילות אותנו, וכדי להעצים הבנות שמעצימות אותנו.
5. נלמד סוג שאלות עוצמה המפרקות מציאות מוגבלת.
6. נכיר את עבודת הטיפול של העובדת הסוציאלית המיתולוגית וירג'יניה סאטיר. נקשר את השיעור הזה ליישום המעניין של שאלות מסוג זה בעבודתה של ביירון קייטי.
מפגש רביעי: לקחת שליטה על הרגש שלנו!
1. נכיר את שני רגשות העל: השקט והשמחה. נכיר את "הנביאים הפנימיים שלנו" ונדע להשתמש בהם.
2. נכיר את שתי תנועות העל: הצמצום מול ההרחבה.
3. נבין לעומק את החשיבות בניהול האנרגיה שלנו. "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד".
4. נחשוף את "מרעיל הבארות" של האנרגיה בחיינו. נחשוף את השקר הגדול של הילד האנרגטי שלנו: "אין לי כוח".
5. נבין את הזיקה שבין האמונות שלנו לבין הרגשות שלנו.
6. נערוך מפה של זוללי האנרגייה בחיינו לבין נותני האנרגייה בחיינו.
7. נקבל החלטה אחת שתשנה את האנרגיה שלנו משלילית לחיובית.
מפגש חמישי: ניהול הרגשות והתגובות בשלב המקדים של הפרשנות המוחית
1. נעמיק ביחס שבין המחשבות שלנו לבין הרגשות השליליים לבין התוצאות המעשיות שלנו בחיים.
2. נתיידד עם "מודל אפר"ת". נעמוד על ההבדל שבין מודל זה עם המודל המקביל "מודל התקשורת" של הנל"פ.
3. נתרגל כלי מעשי שיהפוך כל מקרה שבו הגבנו תגובה שלילית, לתגובה חיובית. נתמקד בשינוי הפרשנות! נבין את הכלל החשוב ביותר של הפרשנות: "המפה איננה השטח"
4. נכיר את האוייב מספר אחת של הפרשנות המעוותת: מיקוד שליטה חיצוני המייצר את עולם האשמה. נבין כמה הוא מייצר חוסר תועלת מתמשך בחיינו.
5. נקבל החלטה אחת כיצד מייצרים פרשנות מעצימה ברגע האמת.
מפגש שישי: החיים הקלים של הנל"פ – יצירת הרגלים.
1. נלמד את העקרון של הנל"פ לא להתאמץ, אלא להפוך את החיים לאוטומטים שעובדים בשבילנו.
2. נעמיק בעקרון שלא להפעיל כל פעם את הרצון. לגייס את התת מודע. נכיר את משל אלאדין והשדון הטוב.
3. נכיר את שיטת המוח ליצירת משמעויות.
4. נלמד ליצור הרגל אחד מעצים. נבין מה הכללים ליצירת הרגל שתופס ומה הכללים ליצירת הרגל שלא תופס, לפי תאוריית המשמעות.
5. נלמד את שיטת ההתחייבות, ואת כלי ההצהרה המעצים
6. נייצר הגל אחד מקדם חיים, לפי הכללים שלמדנו.
מפגש שביעי: הרימו עוגן! – כיצד ניצור באופן אוטומטי שליטה על הרגשות?
1. נרענן את יסוד הפרואקטיביות והבחירה לעומת הראקטיביות ותפיסת האמת השגוייה.
2. נבין את היכולת לשלוט על הרגש בכל מצב ונכיר את השימוש בדמיון מודרך ליצירת רגש טוב.
3. נבין את הקושי ביצירה מהירה של רגש חיובי.
4. נכיר את השיטה האוטומטית של התת מודע לקשר משמעות לרגש. נכיר את עבודתו של פבלוב בנושא ההתנייה.
5. נכיר מהו "עוגן" ונכיר סוגים שונים שלו, בהתאים לחמשת החושים שלנו.
6. נתרגל סוגים שונים של יצירת עוגן.
7. ניצור לשבוע הקרוב עוגן אחד להצלחה.
מפגש שמיני: יצירת תקשורת מעצימה עם עצמי!
1. נבין לעומק את את המושג "תקשורת" וכיצד ניתן ליישם אותו עם עצמנו וסביבתנו.
2. נכיר לעומק את "מודל התקשורת" של הנל"פ
3. נתעמק בחלק הדמיוני של המודל: המיצג הפנימי
4. נאבחן את שפת הייצוג האישי שלנו
מפגש תשיעי: כיצד נייצר לעצמנו חלום שמתגשם?
1. נעמיק בתקשורת עם עצמנו. נכיר את החלקים החיצוניים והפנימיים שלנו
2. נלמד את ששת הרמות הלוגיות של האישיות שלנו, לאור הנל"פ והקשר שביניהם עם רמות ה"עולם שנה נפש" של היהדות.
3. נכיר תרגיל מעצים במיוחד לייצר ולהחדיר לנו מטרה שנרצה שתתגשם, וליישם אותו.
מפגש עשירי: יצירת חלום והגשמתו בכלים מתקדמים
1. נכיר את חשיבות יצירת מודלינג ולימוד מאחרים שהצליחו: עקרון אי המאמץ!
2. נכיר כמה מודלים מוצלחים ליצירת חלום. נכיר את מודל וולט דיסני
3. נתרגל מודל דיסני על עצמנו.
4. נצרוב התחייבות לחזון זה ונבנה את הצעד הראשון אליו.
מפגש אחת עשרה: שפת הערכים והאמונות
1. נכיר את ההדפסים המוחיים שלנו – האמונות.
2. נבין מה מקדם אותנו ומה מעכב אותנו בדפוסים אלו
3. נלמד עקרון קטן כיצד לבחור אמונות מעצימות
4. נכיר את הגדולים שבאמונותנו: הערכים.
5. נערוך רשימה מדוייקת של ערכינו.
6.. נבחר ערך אחד שנרצה לתעדף.
מפגש שתים עשרה: להיות אני
1. במפגש זה נתחיל לקחת ממודל התקשורת הפנימי ליצירת תקשורת מעצימה עם זולתנו.
2. נבין את הזכות והחובה להיות "אני" מול אחרים.
3. נכיר את מנגנון הפחד מול מנגנון היצירתיות. נבין את המושג: "הגמישות היא העוצמה העילאית".
4. נכיר את המנגנון של אסרטיביות.
5. נתרגל אמירת "לא" בצורה חיובית. נכיר את שפת הצרכים.
מפגש שלוש עשרה: הצטרפות והובלה ויצירת ראפור
1. נבין את עקרון שיתוף הפעולה וwin-win
2. נלמד את סיפור ההינדיק ונבין את עקרון העל בטיפול: הצטרפות לעומת הובלה.
3. נלמד לעומק את השיטה הגופנית ליצירת הצטרפות: הראפור.
4. ניישם שלוש שיטות לחיבור מיידי עם הזולת.
מפגש ארבע עשרה: להיות אומן בשאלת שאלות (2)
1. נבין לעומק את עוצמת ההובלה וההנהגה שבשאלת שאלה.
2. נעמיק בששת הרמות של האישיות שלנו ושל זולתנו
3. נכיר את שבעת המשרתים של קיפלינג.
4. נייצר שיחה מעמיקה ומעצימה של שאילת שאלות ונהיה מומחים לשיחה טובה.
מפגש חמש עשרה: הצטרפות לזולת בעזרת המיצג החושי:
1. נכיר את המיצג החושי, ונכיר חמש סגנונות בני אדם בהתאם לעוצמות החושים השונות
2. נלמד את התאמת השפה שלנו לאדם היושב מולנו.
3. נכיר את נושא התקשורת הלא מילולית.
4. נתרגל מומחיות ועקורונות מנחים בפיצוח שפת גוף
מפגש שש עשרה: נטפל בעצמנו ובזולתנו בנל"פ. כלי הסווישש!
1. נכיר לעומק את המיצג החושי ואת תת האופנים שמרכיבים אותו.
2. נדע לייצר תמונה או מיצג שמיעתי או מיצג תחושתי של מצב בעיה.
3. נדע לייצר תמונה או מיצג שמיעתי או מיצג תחושתי של מצב הצלחה.
4. נדע על ידי כלי עוצמתי הנקרא: סווישש! לטפל במהירות באדם שמולנו או בעצמנו.
5. נבין שכלי זה הוא רק כלי טיפולי ראשון מתוך כלי העומק של הנל"פ
6. נכיר את מפגשי ההמשך, שיהיו מעמיקים וטיפוליים יותר.
מפגש שבע עשרה: יצירת רוגע במצבים שבעבר היו קשים לנו
1. נעמוד על תופעת היציאה שלנו משיווי משקל, עד כדי חרדה או התמכרות במצבים מסוימים וננסה להבין את השורש לדבר.
2. נעמיק את היכולת שלנו לשלוט ולהיות מאוזנים ומחוברים לעצמנו.
3. נלמד על חמשת החושים לעומק ונגלה שיש עשרות תתי מאפיינים לכל חוש. נכיר אותם.
4. נתרגל לחקור על תתי חושים, ונפעיל את הלימוד הזה על אירוע קשה.
מפגש שמונה עשרה: הגיע הזמן להעיף את המפה! כיצד מחליפים משקפיים במהירות?
1. נחזור ונכסכם את הטכניקה של מציאת חלקי הלגו הקטנים, המרכיבים כל חוש (תתי אופנויות) הגיע הזמן להשמש בזה כדי ליצור רוגע ורגשות טובים.
2. נבין לעומק כיצד פרשנות, מפה, לא מאוזנת שלנו, מייצרת הדמייה פנימית שמייצרת רגש שלילי.
3. נלמד בצורה הדרגתית כיצד לייצר שתי תמונות עשירות, אחד של מצב שלילי, ואחד של מצב רגוע.
4. נלמד כיצד על ידי משחק של החלפת תתי החושים בין שתי התמונות בדמיוננו אנו מייצרים רוגע מכאן ואליך במצבים שבעבר הוציאו אותנו מאיזון.
5. נקנה כלי ענק ומיידי ליצירת שלווה – מאפ אקרוס, רק על ידי שליטה בחלקים הקטנים של חושינו.
מפגש תשע עשרה: כיצד נפתור סכסוכים ומצבי נפש עגומים מיחסים טעונים?
1. נכיר את הגורם העמוק ביותר למצב נפשי מנותק – כעס מתמשך כלפי האחר.
2. נעמיק בגורמי הכעס, מנקודת מבט של הnlp. נבין את חוסר האפקטיביות ממנו.
3. נעמוד על הסיבה העיקרית לגורם הקצר בתקשורת בין אנשים.
4. נכיר וניישם את הכלי הפשוט והחזק להבנת האחר ולשחרור כעסים – מסע בין עמדות.
הרב רן שריד
רן שריד מוכר בציבור הדתי בזכות כמה מפעלי חינוך ותרבות ביניהם השתתפות בהקמת ישיבת ההסדר ברמת גן וייסוד רשת התרבות היהודית "דברי שיר". מאז 2015 רן שריד מינף את עשייתו רבת השנים לתחום האימון. במהלך השנים למד הכשרת מאמנים וקאוצ'ינג בבית הספר הגדול בארץ לאימון – איק"א. זכה ללמוד ולעבוד תקופה קצרה בצמוד לראובן כץ ז"ל, מייסד הארגון. ממורה זה למד את מיומנות הדיוק והאבחון האישי בתהליך האימון. בשנים לאחר הכשרתו, לצד עבודתו כמאמן אישי, הוביל מהלכים שגרמו למאות מתעניינים להשקיע ולהתמחות במקצוע האימון. לצורך זה עבד בשיתוף פעולה שיווקי עם בית הספר לאימון "מאמנים לחיים בראשות גור גלון ואסף זולדן. כחלק מן המהלך היה ממייסדי בית הספר לאימון "תאמין" ומרצה בו. היה בעל טור על יסודות האימון בשבועון הפופולארי "קרוב אליך". מהלכים אלו הקנו לו שם של אחד מהבולטים בעולם האימון במגזר הדתי. את מודל היצירתיות והגמישות היצירתית שלמד גם מעברו בתחום היצירה והכתיבה הוא מטמיע בתהליכי הכשרת המאמנים שהוא מעביר. באחד הראיונות שלו הוא מגלה את המוטו שלו .באימון האישי: "הרכות היא המפתח המשמעותי לעוצמת השינוי".מרצה לנל"פ ובעל ההסמכה הגבוהה ביותר בתחום ,מאסטר- טריינר